Het Zuidereiland

12 januari 2015 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Na ons verblijf in the middle of nowhere was het even wennen in de hoofdstad Wellington. Er was weer netwerk op m'n telefoon, drukte op de weg en veel winkels in de buurt, thuis zouden we zeggen 'beschaving!'. 'Windy Wellington' ligt helemaal onderin het Noordereiland woordoor het er altijd waait. Onze kerstdagen waren wel anders hier, dit jaar geen gezellige kerstlampjes, gluhwein en gourmetten maar een zonnetje en een strand. Vreemde combinatie, maar grappig voor een keertje. Na een paar dagen hebben we de boot naar het Zuidereiland gepakt, en was onze eerste stop Nelson. Een gemoedelijk dorpje waar we oud en nieuw hebben gevierd. Om het hostel een beetje in de sfeer te brengen zijn we hier Oer Hollandse Oliebollen gaan bakken, (zonder Koopmans pakje) een groot succes haha. Met andere backpackers uit verschillende landen en streken hebben we deze avond gebbq't en geproost op het nieuwe jaar. Na Nelson zijn we gegaan naar het National Abel Tasman Park, welbekend om haar goude stranden en mooie natuur. Een volle dag kayakken was dan ook geen straf. Prachtige tocht gehad langs witte stranden, zeehonden, vreemde vogels, roggen en mooie uitkijkpunten. Tussendoor ook de tijd om te zwemmen (gezellig tussen de roggen haha...) Ook veel aangemeerd op verlaten stranden waar onze kayak-gids op z'n gaspitje een verse cappuccino voor ons ging maken. Mmhhh een dag met een sterretje :)! De dagen erna zijn we langs de westkust van het Zuidereiland afgezakt naar beneden. Een prachtige kustlijn met bijzondere plekjes, zo vind je er bijvoorbeeld de pancakerocks. Door druk van water, plantenresten en zeedieren zijn deze rotsen op een pannenkoek-achtige manier gevormd, grappig om te zien. Verder vind je aan de westkust tal van grote meren en de hoogste gletsjers van Nieuw Zeeland waar we een mooie wandeling hebben gemaakt. Als je deze gletsjers nog wilde bezoeken moet je opschieten, de mensen hier geven de gletsjers nog zo'n 10 jaar voordat ze helemaal verdwenen zijn door het gat in de ozonlaag.. Best kwalijke zaak dus. Het Zuidereiland is op z'n eigen manier heel anders dan het Noordereiland. Meer bergen en meer diversiteit qua natuur, je loopt bijvoorbeeld zo van het strand het regenwoud in waarna je in de bus weer langs gletsjers en beekjes rijdt. Heel apart maar wel mooi :) wordt vervolgd!